WVV vraagstukken . Aandeelhoudersovereenkomsten

Inschrijven 25/03/2022 (14u - 16u)

  • Deelnameprijs : 150 EUR + BTW
  • Lestype: pre-recorded webinar met Live chat
  • Permanente vorming: In aanvraag - 2u permanente vorming OVB, BIBF, IAB en BIV (te bevestigen)
  • Early Bird Discount: Schrijf in op uiterlijk 27/01/22 en laat een 2de persoon gratis deelnemen. Uw genodigde kan eveneens een deelname-attest voor permanente vorming ontvangen.
  • Docent : M. Tom SWINNEN (Advocaat EY Law Belgium)

Een samenwerking tussen twee of meer aandeelhouders gaat idealiter gepaard met afspraken omtrent het bestuur van de vennootschap en de overdracht van aandelen.

Welke afspraken worden doorgaans gemaakt, en kunnen die dan best onderhands (in een aandeelhoudersovereenkomst) dan wel statutair (in de statuten) vastgelegd worden? En welke wijzigingen heeft het WVV gebracht aan het wettelijke kader inzake aandeelhoudersovereenkomsten?


Programma

In een vennootschap waar twee of meer aandeelhouder zijn worden idealiter afspraken gemaakt. Deze afspraken kunnen onder andere betrekking op volgende aangelegenheden:

  • het bestuur van de vennootschap (samenstelling van het bestuursorgaan, hoe worden beslissingen genomen, voor welke beslissingen zijn bijzondere meerderheden vereist, wanneer kan een aandeelhouder een vetorecht instellen enz.);
  • financiële afspraken zoals de vergoeding voor de bestuurders, dividendpolitiek, afspraken met verbonden partijen, enz.;
  • de overdracht van aandelen (lock-up, voorkoop- en voorkeurrechten, put- en callopties, enz.);
  • een contractuele conflictregeling indien zich een patstelling voordoet (vb. good/bad leaver clausues); en/of
  • de opstart, op termijn of indien bepaalde milestones zijn bereikt van een gezamenlijk verkoopproces, beursgang, enz.

Sommige van de afspraken worden onderhands vastgelegd in een aandeelhoudersovereenkomst, andere afspraken worden statutair verankerd. Welke is het verschil tussen beiden en waarom kiezen voor het ene of het andere?

Is een aandeelhoudersovereenkomst vereist? En wat indien er geen aandeelhoudersovereenkomst bestaat, waarop dienen de partijen dan terug te vallen?

Wanneer begin ik best met het opmaken van een aandeelhoudersovereenkomst, of wanneer en hoe breng ik dit best aan bij mijn (bestaande of toekomstige) mede-aandeelhouder(s)?

In dit webinar worden de meest courante afspraken tussen aandeelhouders toegelicht. Tenslotte wordt ook stilgestaan bij het gewijzigd wettelijk kader ingevolge het nieuwe Wetboek Vennootschappen en Verenigen en de impact daarvan op aandeelhoudersovereenkomsten.


Docent

Tom SWINNEN

Tom Swinnen is advocaat bij de Balie te Brussel sinds 2007 en staat aan het hoofd van de Corporate M&A/Transactions afdeling binnen EY Law Belgium.

Tom heeft ruime ervaring in het begeleiden van ondernemingen (van KMO’s en familiebedrijven tot multinationals) inzake fusies en overnames (M&A) en herstructureringen.

Naast zijn praktijk als (zaken)advocaat is Tom verbonden aan het Instituut voor Financieel Recht van de Universiteit Gent. Daarnaast is hij een veelgevraagd spreker inzake alle materies die verband houden met het vennootschaps- en/of insolventierecht.

Leerdoelen

Deelnemers inzicht verschaffen in

  • Waarom een aandeelhoudersovereenkomst nuttig/aangewezen is
  • Welke afspraken doorgaans in een aandeelhoudersovereenkomst worden gemaakt
  • De relatie tussen de statuten van de vennootschap en een aandeelhouderovereenkomst
  • Het regime van toepassing tussen de partijen indien er geen aandeelhoudersovereenkomst bestaat

Webinar - praktisch

Pre-recorded
Dit webinar wordt op voorhand opgenomen, maar de docent is wel aanwezig tijdens de uitzending om uw vragen live via de chat te beantwoorden

Kijken 
Na registratie ontvang je een email met een link om het webinar te bekijken in je internet browser. 

  • Chrome werkt het beste. Installeer Chrome bij voorkeur als je standaard browser
  • Na afloop kan je de replay van het webinar gedurende 14 dagen herbekijken. 

Vragen stellen

  • Je kan tijdens de uitzending vragen stellen via de “Chat”-functie. Vragen binnen de opleidingscontext worden door de docent via de chat-functie behandeld tijdens het webinar, hetzij per e-mail na afloop.
  • Je kan ook vragen stellen tijdens de replay, die dan per e-mail door de docent kunnen behandeld worden. 

Aanwezigheidsattest
Enkel deelnemers (en genodigden) die werden geregistreerd voor het webinar kunnen een aanwezigheidsattest ontvangen. Om een aanwezigheidsattest te kunnen ontvangen dien je bovendien

  • het webinar van het begin tot het einde uit te kijken (jou kijktijd wordt geregistreerd)
  • deel te nemen aan de eventuele aanwezigheidspeiling(en)​

​Na controle van deze voorwaarden wordt het aanwezigheidsattest normaliter binnen de week per e-mail verstuurd.


Deelnameprijs

150 EUR + BTW
Inclusief handouts en recording van het webinar.

Early Bird Discount | 2de deelnemer gratis - Wat u hiervoor hoeft te doen:

  • U schrijft zich hieronder in op uiterlijk 24/03/2022
  • Aansluitend mailt u ons (info@kmocampus.be) de gegevens van uw gratis genodigde (Naam, Bedrijf, Adres, Email en telefoonnummer). 

Door bij inschrijving uw gegevens te verstrekken geeft u aan KMO Campus de toestemming om u op de hoogte te houden van haar toekomstige activiteiten. 
​Dienstverlener kmo-portefeuille KMO Campus - DV.O217587
.