[SERIES] De fundamentals van M&A in 5 sessies


655 EUR + BTW 

Permanente vorming

In aanvraag - 13 u permanente vorming OVB, BIBF, IAB en BIV (te bevestigen) voor de volledige reeks

Early Bird Discount | 2de deelnemer gratis
Schrijf in op uiterlijk 21 januari 2021 en laat een 2de persoon gratis deelnemen. Uw genodigde ontvangt eveneens een deelname-attest voor permanente vorming.


Een bedrijfsoverdracht of -overname is een complexe puzzel, die doorkruisd wordt door aspecten van onder meer het ondernemingsrecht, corporate finance, fiscaliteit en vermogensplanning.

Om een bedijfsoverdracht of -overname te adviseren is het een must om een helder inzicht te verkrijgen in de fundamenten van diverse M&A - disciplines die bij een overnametransactie toegepast worden.

Deze opleidingsreeks brengt een unieke samenstelling van 6 topexperten uit de M&A praktijk samen, die elk binnen hun eigen discipline een verschillend facet van het overnameproces behandelen.



Dit uitzonderlijke leertraject wordt gespreid over 5 sessies die elk een onderdeel van de M&A -expertise behandelen, en reikt in een bondig tijdsbestek de basiskennis aan om zich verder te ontplooien in de advisering van M&A transacties:

De 5 webinars kunnen in zijn geheel of afzonderlijk gevolgd worden afhankelijk van de voorkennis en/of de gewenste verdieping.


Docenten

Guy PARMENTIER

Guy Parmentier is bedrijfsrevisor met bijzondere specialisatie in de waardering van ondernemingen.
Guy is actief als spreker bij verschillende seminaries en als gastdocent aan de Universiteit van Antwerpen, Linz en Maastricht. Het postgraduaat Tax en Accountancy Management van de Karel de Grote-Hogeschool werd mede door hem opgestart.

Daarnaast is Guy auteur van diverse publicaties, waaronder “Business Valuation”  (Intersentia, 2017)

Philippe MULLIEZ

Philippe Mulliez is partner bij Eubelius sinds 2002 en lid van het managementcomité van Eubelius sinds maart 2016. Philippe is lid van de balie West-Vlaanderen sinds 1994.

Philippe legt zich toe op de M&A  praktijk, met bijzondere aandacht voor joint ventures en verschillende samenwerkingsvormen. Hij is eveneens een ervaren pleiter in alle materies die het vennootschapsrecht aanbelangen. Vooral aandeelhoudersconflicten en procedures waarbij de aansprakelijkheid van bestuurders wordt in vraag gesteld, behoren tot zijn specialiteit.

Wouter CLAES

Wouter Claes is partner bij Eubelius sinds januari 2013 en lid van het managementcomité van Eubelius sinds maart 2016.

Wouter is hoofdzakelijk gespecialiseerd in fiscale adviesverlening over vastgoedstructuren, M&A en estate planning. In vastgoedstructurering adviseert hij zowel publieke entiteiten (o.a. inzake PPS), als private entiteiten zoals gereglementeerde vastgoedvennootschappen / vastgoedbevaks, projectontwikkelaars en investeerders.

Tom SWINNEN

Tom Swinnen is advocaat bij de Balie te Brussel sinds 2007 en staat aan het hoofd van de Corporate M&A/Transactions afdeling binnen EY Law Belgium.

Tom heeft ruime ervaring in het begeleiden van ondernemingen (van KMO’s en familiebedrijven tot multinationals) inzake fusies en overnames (M&A) en herstructureringen.

Naast zijn praktijk als (zaken)advocaat is Tom verbonden aan het Instituut voor Financieel Recht van de Universiteit Gent. Daarnaast is hij een veelgevraagd spreker inzake alle materies die verband houden met het vennootschaps- en/of insolventierecht.
 

Olivier DE KEUKELAERE

Olivier is specialist in vermogensplanning en ondernemingsfiscaliteit.

Als family business and wealth advisor begeleidt hij talrijke Vlaamse familiebedrijven bij de overdracht naar de volgende generatie. Ook helpt hij vermogende families bij de specifieke uitdagingen waarvoor zij staan bij het samenhouden van vermogen én familie. Hij wordt beschouwd als één van dé Family Business Advisors van ons land.

 

Programma

Per sessie komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Sessie 1: De principes van waardering van een onderneming
    Guy PARMENTIER (Parmentier Bedrijfsrevisoren)
    22/01/2021 (14-17u)
    • De verschillende waarderingsmethoden, de methodiek van elke methode, en de gevallen waarin welke methode geschikt is
    • De theoretische financiële concepten die een rol spelen bij een waardering (DCF, WACC, Beta, Multiples, etc.)
    • De omstandigheden die het verschil kunnen maken tussen de berekende waardering en de overeengekomen prijs
       
  • Sessie 2: Deal structuring, prijsmechanismen en financiering van een overname
    Philippe MULLIEZ (Eubelius)
    05/03/2021 (14-17u)
    • Toelichting bij verschillende dealstructuren
    • Vendor loan, mezzanine financiering, achtergestelde lening, bancaire lening, uitkering superdividend (bij NV en BV)
    • Financial assistance onder het nieuwe WVV
    • Juridische aandachtspunten bij het bepalen van de koopprijs
       
  • Sessie 3: Fiscale aspecten van een bedrijfsovername
    Wouter CLAES (Eubelius)
    02/04/2021 (14-17u)
    • Asset deal vs. share deal in de fiscaliteit
    • Wanneer zijn meerwaarden op aandelen belastingvrij
    • Risico’s bij de verkoop van holdingvenootschappen
    • Risico’s bij de verkoop van vennootschappen met overtollige liquiditeiten
    • Belastingvrije verkoop van aandelen aan de kinderen
    • Verkoopsopbrengst uitkeren aan de aandeelhouders met 10% roerende voorheffing
    • Debt push down anno 2021
    • Hoe omgaan met fiscale claims op de target na de overname
       
  • Sessie 4: Wegwijs in de juridische transactiedocumenten
    Tom SWINNEN (Advocaat, EY Law)
    12/05/2021 (14-16u)
    • Overeenkomsten aangaande het overnameproces zoals daar zijn: geheimhoudingsovereenkomst (NDA), process letter, (niet)bindende biedbrief;
    • Voorafgaande overeenkomsten, zoals daar zijn: exclusiviteitsovereenkomst, intentieverklaring (LOI) en principeovereenkomst (Term Sheet);
    • Overeenkomsten inzake de (organisatie van) de due diligence: data room rules en clean team agreement;
    • De eigenlijke transactieovereenkomsten, omvattende de koop-verkoopovereenkomst (SPA) en, indien van toepassing, de aandeelhoudersovereenkomst (AHoV); en, tot slot,
    • Aanvullende overeenkomsten, zoals daar zijn: transitional services agreement (TSA), management agreement, lease agreement, vendor loan, enz.
       
  • Sessie 5: De organisatie en optimalisatie van een familiale bedrijfsoverdracht
    Olivier DE KEUKELAERE (Cazimir)
    25/06/2021 (14-16u)
    • De organisatie van de overdracht van het familiebedrijf naar de volgende generatie: schenken, erven of verkopen?
    • Aandachtspunten bij de verkoop van het familiebedrijf aan de volgende generatie: fiscaal, vermogensrechtelijk en vennootschapsrechtelijk
    • Hoe kan de bedrijfsleider controle over en/of een inkomen uit het familiebedrijf behouden ook al heeft hij de aandelen overgedragen aan de volgende generatie? Wat zijn de recente standpunten van de Vlaamse Belastingdienst terzake?
    • Welke mogelijkheden biedt het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen om de overdracht te organiseren? Wat zijn de fiscale aandachtspunten hierbij?

Deelnameprijs

655 EUR + BTW
Inclusief handouts en recordings van elk webinar.

deel1 : 22/01/21 - deel 2 : 05/03/21 - deel 3 : 02/04/21 - deel 4 :07/05/21 - deel 5 :25/06/21

De 5 webinars kunnen in zijn geheel of afzonderlijk gevolgd worden afhankelijk van de voorkennis en/of de gewenste verdieping.

  • Ineens inschrijven voor alle webinars van de reeks doet u hier aan het voordelige tarief van 655 EUR + BTW (in plaats van 785 EUR + BTW voor alle sessies afzonderlijk).
    U ontvangt een factuur voor elke sessie afzonderlijk, behalve voor de laatste sessie waaraan gratis zal kunnen deelnemen.
  • Per afzonderlijk webinar inschrijven doet u op de pagina van het gewenste webinar

BELANGRIJK: Gelieve voor webinars in te schrijven met uw PERSOONLIJKE (kantoor-)EMAILADRES.

Early Bird Discount | 2de deelnemer gratis*
* enkel van toepassing op de "live webinars" en niet voor de webinars "on-demand" (waaraan enkel de inschrijver kan deelnemen) 

Wat u hiervoor hoeft te doen:

  • U schrijft zich hieronder in op uiterlijk 21 januari 2021
  • Aansluitend mailt u ons (info@kmocampus.be) de gegevens van uw gratis genodigde (Naam, Bedrijf, Adres, Email en telefoonnummer). 

Door bij inschrijving uw gegevens te verstrekken geeft u aan KMO Campus de toestemming om u op de hoogte te houden van haar toekomstige activiteiten