De overdracht van een accountantskantoor | juridische aspecten

Inschrijven

◌ 24/09/2025 (14 - 16u) ◌ 165 EUR + BTW ◌ 2° deelnemer gratis ◌ kmo-portefeuille DV.O217587
 2u Permanente Vorming ◌ ITAA
 90 dagen uitgesteld kijken

 


De accountancysector bevindt zich in een fase van consolidatie, gekenmerkt door een groeiend aantal fusies en overnames. Dit seminarie biedt inzicht in de essentiële juridische en praktische aspecten van een succesvolle kantooroverdracht.

Dit seminarie richt zich exclusief tot ITAA leden



Programma

Hoewel de verkoper-accountant vaak een heel goed inzicht heeft in de cijfers en financiële situatie van zijn kantoor, brengt een overdracht ook een heel aantal complexe juridische vraagstukken met zich mee.

In dit seminarie gaat de docent, meester Tom Swinnen (Simont Braun), in op de belangrijkste juridische aspecten van een kantooroverdracht.

Eerst worden de verschillende stappen van een overnameproces overlopen. Vervolgens gaat de docent in op de due diligence, de opmaak en inhoud van het overnamecontract en enkele vaak gebruikte prijsmechanismen. Bijzondere aandacht wordt besteed aan de verklaringen en garanties en de aansprakelijkheid van de verkoper. Om het juridisch-technische luik af te sluiten gaat de docent tot slot in op de rol van de accountant na de overdracht.

Het seminarie poogt tevens concrete handvatten te bieden voor de voorbereiding van een succesvolle kantooroverdracht, behandelt mogelijke valkuilen en benadrukt belangrijke aandachtspunten in het overnameproces.

Tot slot wordt de rol van een ervaren M&A-advocaat in het bijdragen aan een succesvolle overname toegelicht.

Gestructureerd

  • Inleiding
    • Consolidatie trend in de accountancy sector
    • Het verloop van een overnameproces
  • Juridische aspecten bij kantooroverdracht
    • Due diligence
    • Overnamecontract
    • Prijsmechanismen
    • Verklaringen en garanties
    • Aansprakelijkheid van accountant
    • Rol van accountant na overdracht
  • Praktische handvaten
    • Tips voor de voorbereiding van een kantooroverdracht
    • Valkuilen / aandachtspunten bij overnameproces
    • Rol van M&A advocaat bij overnameproces

Docent

Tom Swinnen is advocaat sinds 2007 en is managing partner van het zakenadvocatenkantoor Simont Braun. Tom maakt deel uit van de Corporate M&A praktijkgroep binnen Simont Braun en is gespecialiseerd in vennootschapsrecht, fusies en overnames (incl. venture capital en private equity).

Tom adviseert zowel internationaal als nationaal cliënteel inzake vennootschapsrecht en M&A. Hij en zijn team treden regelmatig op als juridisch adviseur inzake transacties en herstructurering. Tom treedt ook op als ‘trusted advisor’ voor een aantal Belgische ondernemingen en familiale groepen.

Hij spreekt regelmatig over vennootschapsrecht en M&A, en is daarnaast verbonden aan de vakgroep vennootschapsrecht van de Universiteit Gent.

Tom is aanbevolen voor Corporate M&A door Legal 500: cliënten waarderen zijn toegevoegde waarde aan de onderhandelingstafel “due to his competence and emphatic behavior” en wordt verder omschreven als “pro-active and good listening partner for international M&A deals”. Hij is verder ook aanbevolen als “Highly regarded” door IFLR1000 voor M&A in België.

Leerdoelen

Deelnemers inzicht verschaffen in

  • markttrends en recente ontwikkelingen
  • het verloop van een overnameproces
  • de juridische aspecten van een overname
  • praktische aandachtspunten voor een kantooroverdracht

Deelnameprijs

165 EUR + BTW
Inclusief handouts


Kijken en vragen stellen

  • Kijklink | Na registratie ontvangt u een persoonlijke kijklink. Chrome werkt het beste. Installeer Chrome bij voorkeur als standaard browser
  • Uitgesteld kijken | mogelijk gedurende 90dagen na de uitzending (of na uw aankoop bij on-demand webinars). 
  • ​Vragen stellen | Het webinar wordt vooraf opgenomen, maar tijdens de uitzending is de docent aanwezig om uw vragen live via de chatbox te beantwoorden. Wanneer u uitgesteld of on-demand kijkt, kunnen uw vragen per email door de docent behandeld worden.

Aanwezigheidsattest

  • Om een aanwezigheidsattest te ontvangen dient u het webinar met uw persoonlijke kijklink en tot het einde uit te kijken en de aanwezigheidsvragen in te vullen.
  • Live kijken | Na controle van uw aanwezigheid wordt het aanwezigheidsattest per e-mail verstuurd.
  • On-demand of Uitgesteld kijken | u kan zelf een aanwezigheidsattest per email aanvragen met de vermelding van uw naam en de titel van de opleiding

kmo-portefeuille | erkenningsnummer dienstverlener KMO Campus DV.O217587

  • Live webinars
    Als u beroep doet op de kmo-portefeuille, dient u de steunaanvraag binnen de14dagen na aanvang van de opleiding aan te vragen, en verplicht u zich om de opleiding ook effectief te volgen.

    Thema's: Beroepsspecifieke competenties ​(voor niet-ITAA leden dient er een link aanwezig te zijn tussen het onderwerp en de activiteit van uw onderneming)
  • On-demand webinars
    On demand webinars kunnen niet betaald worden met kmo-portefeuille. Indien u toch een steunaanvraag zou indienen, zijn wij verplicht om deze te annuleren.

Nieuwsbrief | Door bij inschrijving uw gegevens te verstrekken geeft u aan KMO Campus de toestemming om u op de hoogte te houden van haar toekomstige activiteiten